«The educational space of kindergarten»: construction of the concept and tools for measurement
How to Cite
Savinskaya O.B. «The educational space of kindergarten»: construction of the concept and tools for measurement. Interaction. Interview. Interpretation. 2015. Vol. 7. No. 9. P. 30-42. (in Russ.).
Abstract
The paper conceptualizes a specific «educational space» that is created in a kindergarten. The research problem emanates from the significance of a comprehensive evaluation of the preschool education structural reforms that have been taking place in recent years. The opinion of parents as the vital stakeholders plays a crucial role in the educational program evaluation. The constitutive role of specific environment in the early childhood education stress its importance. Previous research overview reveals that the dimensions of this complex concept are are still in the process of development. The empirical part of the paper is based on 30 in-depth interviews with mothers of pre-school children living in Moscow. On the basis of narrative interviews the main characteristics of the parents’ understanding the kindergarten educational space are developed. The way to develop a multi-dimensional scale from qualitative data is presented as another methodological outcome of the project.
Keywords:
educational space, preschool education, social program evaluation, parents as subjects of education reform, construct validity, qualitative methods, scale development
References
Батыгин Г. С. Обоснование научного вывода в прикладной социологии. М.: Наука, 1986.
Беккер И. Л., Журавчик В. Н. Образовательное пространство как социальная и педагогическая категория // Известия ПГПУ им. В. Г. Белинского. Общественные науки. 2009. № 12 (16).
Гамова С. Н., Герасимова Е. Н., Деркунская В. А. и др. Успех. Примерная основная общеобразовательная программа дошкольного образования. / Под науч. рук. Н. В. Фединой. М.: Просвещение, 2014.
Гоголев Н. В. Категория «образовательное пространство» как объект научного исследования // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2012. № 1–2. С. 230–237.
Гурко Т. А. Брак и родительство в России. М.: Институт социологии
РАН, 2008.
Ильина М. А. Детский сад как механизм реализации «контракта работающей матери» (на материалах Санкт-Петербурга) // Общественная экспертиза процесса трансформации системы до-
школьных учреждений / Отв. ред. О. Б. Савинская. СПб.: ЛЕМА, 2007.
Носкова А. В. Социальные аспекты решения демографической проблемы низкой рождаемости // Социологические исследования. 2012. № 8. С. 60–70.
Полухина Е. В. Основания и возможности интеграции количественного и качественного подходов в социальных науках: от методологического плюрализма к 3-х парадигмальному континууму: Сб.науч. статей и материалов Всероссийской научной «Социология и естествознание: междисциплинарные подходы к изучению социальной реальности», 12–13 декабря 2014 г. / Под ред.Н. Е. Покровского. М.: Сообщество профессиональных социологов; Вариант, 2014. С. 137–142.
Ржаницына Л. С. Молодые семьи с детьми: кто такие, как живут, чего хотят // Социологические исследования. 2011. № 3. С. 85–94.
Рождественская Е. Надежность качественных исследований и качество данных // Интеракция. Интервью. Интерпретация. 2014. № 8. С. 16–29.
Рогозин Д. Когнитивный анализ опросного инструмента // Социологический журнал. 2000. № 3–4. С. 18–70.
Савинская О. Б. Значимость услуг детского сада как социального института // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2014. № 6. С. 165–173.
Семенова В. В. стратегии комбинации качественного и количественного подходов при изучении поколений // Интеракция. Интервью. Интерпретация. 2014. № 8. С. 5–15.
Сухова А. С. Услуги по уходу за детьми: масштабы и факторы потребления российскими семьями // Журнал исследований социальной политики. 2011. Т. 9. № 4. С. 473–494.
Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования // Приказ Минобрнауки России от 17.10.2013 N 1155 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования». URL: http://bda-expert.com/2014/01/
federalnyj-gosudarstvennyj-obrazovatelnyj-standart-doshkolnogo-obrazovaniya-minobrnauki/ (дата обращения: 27.04.2015).
Charmaz K. Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis. London: Sage Publication, 2011 (2006).
Dahlberg G., Moss P., Pence P. Beyond Quality in Early Childhood & Care: Postmodern Perspectives. London: Palmer Press, 1999.
Early Childhood Education and Care Policy. Canada. Country Note. OECD Directorate For Education. 2004. URL: http://www.oecd.org/education/school/33850725.pdf (accessed: 27.03.2014).
Glaser B., Strauss A. The Discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine, 1968.
Greenberg M. Next Steps for Federal Child Care Policy // The Next Generation of Antipoverty Policies. 2007. № 17 (2). P. 73–96. URL: http://www.princeton.edu/futureofchildren/publications/journals/article/index.xml?journalid=33&articleid=67 (accessed: 27.03.2014).
Kimiko T., Lowry D. Mental Well-being of Mothers with Preschool Children in Japan: The Importance of Spousal Involvement in Childrearing // Journal of Family Studies. 2013. № 2 (19). P. 185–195.
Morgan D. Integrating Qualitative and Quantitative Methods: A Pragmatic Approach. London: Sage Publications, 2014.
National Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care (ECEC) in Finland, 2004. URL: https://www.thl.fi/documents/605877/747474/vasu_english.pdf (accessed: 27.03.2014).
Naudeau S. S., Kataoka N., Valerio A., Neuman M. J., Elder L. K. Investing in Young Children an Early Childhood Development Guide for Policy Dialogue and Project Preparation. Washington: The World Bank, 2011.
Peisner-Feinberg E. S., Schaaf J. M., Hildebrandt L., La Forett D. R. Quality and Characteristics of the North Carolina Pre-Kindergarten Program: 2011–2012 Statewide evaluation. Chapel Hill: The University ofNorth Carolina, FPG Child Development Institute, 2013. P. 10–11.
Беккер И. Л., Журавчик В. Н. Образовательное пространство как социальная и педагогическая категория // Известия ПГПУ им. В. Г. Белинского. Общественные науки. 2009. № 12 (16).
Гамова С. Н., Герасимова Е. Н., Деркунская В. А. и др. Успех. Примерная основная общеобразовательная программа дошкольного образования. / Под науч. рук. Н. В. Фединой. М.: Просвещение, 2014.
Гоголев Н. В. Категория «образовательное пространство» как объект научного исследования // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2012. № 1–2. С. 230–237.
Гурко Т. А. Брак и родительство в России. М.: Институт социологии
РАН, 2008.
Ильина М. А. Детский сад как механизм реализации «контракта работающей матери» (на материалах Санкт-Петербурга) // Общественная экспертиза процесса трансформации системы до-
школьных учреждений / Отв. ред. О. Б. Савинская. СПб.: ЛЕМА, 2007.
Носкова А. В. Социальные аспекты решения демографической проблемы низкой рождаемости // Социологические исследования. 2012. № 8. С. 60–70.
Полухина Е. В. Основания и возможности интеграции количественного и качественного подходов в социальных науках: от методологического плюрализма к 3-х парадигмальному континууму: Сб.науч. статей и материалов Всероссийской научной «Социология и естествознание: междисциплинарные подходы к изучению социальной реальности», 12–13 декабря 2014 г. / Под ред.Н. Е. Покровского. М.: Сообщество профессиональных социологов; Вариант, 2014. С. 137–142.
Ржаницына Л. С. Молодые семьи с детьми: кто такие, как живут, чего хотят // Социологические исследования. 2011. № 3. С. 85–94.
Рождественская Е. Надежность качественных исследований и качество данных // Интеракция. Интервью. Интерпретация. 2014. № 8. С. 16–29.
Рогозин Д. Когнитивный анализ опросного инструмента // Социологический журнал. 2000. № 3–4. С. 18–70.
Савинская О. Б. Значимость услуг детского сада как социального института // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2014. № 6. С. 165–173.
Семенова В. В. стратегии комбинации качественного и количественного подходов при изучении поколений // Интеракция. Интервью. Интерпретация. 2014. № 8. С. 5–15.
Сухова А. С. Услуги по уходу за детьми: масштабы и факторы потребления российскими семьями // Журнал исследований социальной политики. 2011. Т. 9. № 4. С. 473–494.
Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования // Приказ Минобрнауки России от 17.10.2013 N 1155 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования». URL: http://bda-expert.com/2014/01/
federalnyj-gosudarstvennyj-obrazovatelnyj-standart-doshkolnogo-obrazovaniya-minobrnauki/ (дата обращения: 27.04.2015).
Charmaz K. Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis. London: Sage Publication, 2011 (2006).
Dahlberg G., Moss P., Pence P. Beyond Quality in Early Childhood & Care: Postmodern Perspectives. London: Palmer Press, 1999.
Early Childhood Education and Care Policy. Canada. Country Note. OECD Directorate For Education. 2004. URL: http://www.oecd.org/education/school/33850725.pdf (accessed: 27.03.2014).
Glaser B., Strauss A. The Discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine, 1968.
Greenberg M. Next Steps for Federal Child Care Policy // The Next Generation of Antipoverty Policies. 2007. № 17 (2). P. 73–96. URL: http://www.princeton.edu/futureofchildren/publications/journals/article/index.xml?journalid=33&articleid=67 (accessed: 27.03.2014).
Kimiko T., Lowry D. Mental Well-being of Mothers with Preschool Children in Japan: The Importance of Spousal Involvement in Childrearing // Journal of Family Studies. 2013. № 2 (19). P. 185–195.
Morgan D. Integrating Qualitative and Quantitative Methods: A Pragmatic Approach. London: Sage Publications, 2014.
National Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care (ECEC) in Finland, 2004. URL: https://www.thl.fi/documents/605877/747474/vasu_english.pdf (accessed: 27.03.2014).
Naudeau S. S., Kataoka N., Valerio A., Neuman M. J., Elder L. K. Investing in Young Children an Early Childhood Development Guide for Policy Dialogue and Project Preparation. Washington: The World Bank, 2011.
Peisner-Feinberg E. S., Schaaf J. M., Hildebrandt L., La Forett D. R. Quality and Characteristics of the North Carolina Pre-Kindergarten Program: 2011–2012 Statewide evaluation. Chapel Hill: The University ofNorth Carolina, FPG Child Development Institute, 2013. P. 10–11.
Citation Formats
Other cite formats:
APA
Savinskaya, O. B. (2015). «The educational space of kindergarten»: construction of the concept and tools for measurement. Interaction. Interview. Interpretation, 7(9), 30-42. Retrieved from https://www.inter-fnisc.ru/index.php/inter/article/view/4359
Section
Theoretical discourses and debates