Social connotations of smel

  • Ekaterina V. Besschetnova HSE University Besschetnova@inter.ru
How to Cite
Besschetnova E.V. Social connotations of smel. Interaction. Interview. Interpretation. 2016. Vol. 8. No. 11. P. 27-43. (in Russ.).

Abstract

This article is devoted to the social values of the odor, which is studied by the example of the perception of odors in the socio-professional environment office workers. The article reveals the immediate reproduction and emphasis on social differences, including gender, in the communicative interactions of office workers and self-creation of their gender identity and status through the olfactory (smell) consumption. Odor is not only a physiological, but also a socio-historical cultural phenomenon, which makes it possible to understand the position of a sociologist at the theoretical level in the demarcation of the borders of the biological and sociological. In addition, the odor is an integral part of everyday life. The life of individuals in today's society is strongly regulated: it takes place in contexts where even the odor is a highly regulative value (the odor is applied with the knowledge of where and how we should smell). Thus, the work is aimed at understanding the functioning of the individual, which, though free to do whatever he wants, even should smell regulatory. The odor in this work is regarded as one of the obvious, but not enough verbalized, and in consequence one of ambiguous markers of cultural, gender and kind of ethnic identity. Due to the floating nature of social identity, indirect data needed to "sniff" social preferences and differences.
Keywords:
sociology of odors, olfactory consumption, social distinctions

Author Biography

Ekaterina V. Besschetnova, HSE University
MA in Sociology

References

Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М.: «Медиум», 1995.



Блумер Г. Социологические импликации мышления Джорджа Герберта Мида // Социальные и гуманитарные науки. Серия 11. Социология. 2008. № 1. С. 118–137.



Захарьин Д. Ольфакторная коммуникация в контексте русской истории // РОССИЯ / RUSSIA. Вып. 3 (11): Культурные практики в идеологической перспективе. Россия, XVIII — начало XX века. М.:



ОГИ, 1999. С. 54–70.



Здравомыслова Е., Тёмкина А. Введение. Социальная конструкция гендера и гендерная система в России // Гендерное измерение социальной и политической активности в переходный период.



Сб. научных статей / Под ред. Здравомысловой Е., Тёмкиной А. СПб.: ЦНСИ, 1996. С. 5–13.



Киммел М. Гендерное общество. М.: РОССПЭН, 2006.



Котенкова Е. В. Запахи и их значение в жизни человека //Биология. 2001. № 2. С. 10–11.



Лабунская В. А. Психология затрудненного общения: Теория. Методы. Диагностика. Коррекция / Под ред. В. А. Лабунской, Ю. А. Менджерицкой, Е. Д. Бреус. М.: Академия, 2001.



Левинсон А. Пять писем о запахе // Новое литературное обозрение. 2000. № 43. С. 14–34.



Мосс М. Общество. Обмен. Личность. Труды по социальной антропологии. М.: КДУ, 2011.



Радаев В. В. Понятие капитала, формы капиталов и их конвертация // Экономическая социология. 2002. Т. 3. № 4. С. 20–32.



Радаев В. В. Социология потребления: основные подходы // Социологические исследования. 2005. № 1. С. 5–18.



Рождественская Е. Ю. Документальный доступ к субъективным микротеориям и обыденному знанию // Социология: Методология, методы, математическое моделирование. 2011. № 33. С. 80–111.



Фуко М. Надзирать и наказывать. Рождение тюрьмы. М.: Ad Marginem, 1999.



Alexander J. Cultural pragmatics: social performance between ritual and strategy // Social Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics and Ritual / Ed. by J. Alexander, B. Giesen, J. Mast. London



and New York: Cambridge University Press, 2006. P. 29–90.



Bourdieu P. La Distinction. Critique sociale du jugement. P.: Minuit, 1979.



Classen С., Howes D., Synnott A. Aroma. The cultural history of smell. L., N.Y.: Routledge, 1994.



Hochschild A. R. Emotion Work, Feeling Rules, and Social Structure // American Journal of Sociology. 1979. № 85. Р. 551–575.



Schleidt M., Neumann P., Morishita H. Pleasure and Disgust: Memories and Associations of Pleasant and Unpleasant Odours in Germany and Japan // Chemical Senses. 1988. № 13. Р. 279–293.



Sieben A. Heteronormative pheromones? A feminist approach to human chemical communication // Feminist Theory. 2011. № 12. Р. 263–280.



Weintraub J. The Theory and Politics of the Public/Private Distinction // Public and Private in Tought and Practice. Perspectives on a Grand Dichotomy / Ed. by J. Weintraub, K. Krishan. Chicago, London: The



University of Chicago Press, 1997.
Citation Formats
Other cite formats:

APA
Besschetnova, E. V. (2016). Social connotations of smel. Interaction. Interview. Interpretation, 8(11), 27-43. Retrieved from https://www.inter-fnisc.ru/index.php/inter/article/view/4450
Section
Discourses and discussions