Nostalgic Affects and the Commodification of the Soviet Period: on the Case of Museum Soviet Arcade Machines

  • Roman Nikolayevich Abramov HSE University; Institute of Sociology FCTAS RAS rabramov@hse.ru
    Elibrary Author_id 127074
How to Cite
Abramov R.N. Nostalgic Affects and the Commodification of the Soviet Period: on the Case of Museum Soviet Arcade Machines. Interaction. Interview. Interpretation. 2018. Vol. 10. No. 15. P. 41-54. DOI: https://doi.org/10.19181/inter.2018.15.3 (in Russ.).

Abstract

The article is devoted to the case of the Museum of Soviet arcade machines, which successfully combined a nostalgic interest in Soviet childhood, “technoretromania”, the phenomenon of “informal museumification” and the trends of a new creative entertainment economy in Russia's large megacities (Moscow, St. Petersburg). The article is written based on the results of the included observation, an interview with the organizer of the museum and an analysis of available publications. The Museum of Soviet arcade machines, founded in 2007 by a group of engineers from Moscow, is booming now. It is a successful commercial enterprise, a “repository of nostalgia” for the late Soviet childhood, a hipster café and an entertainment center for children and their parents. The social history of arcade machines describes and shows the sociological meaning of studying this phenomenon of technological and mass culture. The history of the creation and production of slot machines in the USSR is also described. Special attention is paid to the history of the Museum of Soviet arcade machines. Further, types of visitors are characterized in the article and the results of the included observation of the work of the museum are summarized. The phenomenon of technological nostalgia is analyzed in the context of a special affect of perception of the game on an electronic mechanical machine with its limited possibilities of simulating reality. There are parallels with the works of Haruki Murakami: the arcade machines become anchors of nostalgic memories for the heroes of this Japanese writer. The author substantiates the importance of studying the manifestations of nostalgia about the Soviet past for understanding the forms of representation of this period of the history of the country.
Keywords:
museums, museumification, arcade machines, creative industries, nostalgia, commemoration

Author Biography

Roman Nikolayevich Abramov, HSE University; Institute of Sociology FCTAS RAS
Doctor of Sociology, Associate Professor of Social Institutions Analysis at HSE University; Research Fellow at institute of Sociology.

References

Абрамов Р. Н. «Забытые в прошлом»: освоение заброшенных пространств и феномен нового городского туризма в России // Микроурбанизм. Город в деталях / Отв. ред.: О. Н. Запорожец, О. Е. Бредникова. М. : Новое литературное обозрение, 2014. С. 231–255.



Абрамов Р. Н. Музеефикация советского. Историческая травма или ностальгия? // Человек. 2013. № 5. C. 99–111.



Аттракцион-71. Заметки с международной выставки в Москве «Современные аттракционы» // Техника – молодёжи. 1971. № 12. С. 36–37.



Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добросвет, 2000.



Бодрийяр Ж. Система вещей. М.: Рудомино, 1999.



Брукс Д. Бобо в раю: Откуда берется новая элита. М.: Ад Маргинем Пресс, 2013.



Васильков Е. «Мы хотим, чтобы взрослые люди играли…». Музей советских игровых автоматов в московском бомбоубежище // Частный корреспондент. 6 августа 2009 г. URL: http://www.chaskor.ru/p.php?id=9091 (дата обращения: 1.06.2018 )



Джеймисон Ф. Вальтер Беньямин, или Ностальгия // Джеймисон Ф. Марксизм и интерпретация культуры. М.; Екб.: Кабинетный ученый, 2014. C. 116–137.



Донован Т. Играй! История видеоигр. М.: Белое Яблоко, 2014.



Интервью с Александром Стахановым, директором Музея советских игровых автоматов // Всё об играх. Mail.ru, 31 октября 2013. URL: https://games.mail.ru/pc/articles/feat/intervju_s_odnim_iz_osnovatelej_vystavki_sovetskih_igrovyh_avtomatov_aleksandrom_stahanovym_by_crazy_mega_man_list_ru/ (дата обращения: 1.06.2018)



Каспэ И. М. «Съесть прошлое»: идеология и повседневность гастрономической ностальгии // Пути России: культура – общество – человек: Материалы Международного симпозиума (25–26 янв. 2008 г.). Т. XV / Под общ. ред. А. М. Никулина. М.: Логос, 2008. С. 205–218.



Ковальчук В. Призовая игра: как устроен музей советских игровых автоматов// Biz360, 13 апреля 2016. URL: https://biz360.ru/materials/prizovaya-igra-kak-ustroen-muzey-sovetskikh-igrovykh-avtomatov/ (дата обращения: 1.06.2018 )



Кухер К. Парк Горького. Культура досуга в сталинскую эпоху. 1928–1941. М.: Росспэн, 2012.



Музей советских игровых автоматов: Как продать ностальгию // Секрет фирмы. 23 апреля 2015 г. C. 12–15.



Мураками Х. Пинбол-1973. М.: Эксмо, 2012.



Рейнольдс С. Ретромания: Поп-культура в плену собственного прошлого. М.: Белое Яблоко, 2015.



Санагурский Д. Ю. Видеоигры как сюжет культурологического исследования // Культурологический журнал. 2015. № 1 (19). C. 12-19.



Тимофеев М. Ю. Музеефикация СССР // Лабиринт. Журнал социально-гуманитарных исследований. 2014. № 5. C. 25–33.



Хальбвакс М. Сновидения и образы-воспоминания // Хальбвакс М. Социальные рамки памяти. М.: Новое издательство, 2007. C. 20–48.



Alloway N., Gilbert P. Video Game Culture: Playing with Masculinity, Violence and Pleasure // Wired Up: Young People and the Electronic Media / Ed. Sue Howard. London: UCL, 1998. P. 95–114.



Balazs F. The apotheosis of Janos Kadar: On the glorifying gesture of nostalgic memory // Nosztalgia – ways of revisiting the socialist past / Ed. I. Willinger. Budapest: Anthropolis, 2007. P. 5–9.



Bernstein C. Play it again, Pac-Man // The video game theory reader / Eds. M. J. P. Wolf & Bernard Perron. N.Y.: Routledge, 2003. P. 155–168.



Cohen Y. Circulatory Localities: The Example of Stalinism in the 1930s // Kritika Explorations in Russian and Eurasian History. 2010. N 11 (1). P. 11–45.



Cook R. F. “Good Bye, Lenin!”: Free-Market Nostalgia for Socialist Consumerism // A Journal of Germanic Studies. 2007. N 2. P. 206–219.



Creighton M. R. Anthropology of Nostalgia // International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. 2001. P. 10744–10746.



Dominick J. R. Videogames, Television Violence, and Aggression in Teenagers // Journal of Communication. 1984. N 342. P. 136–147.



Flanagan M. Hyperbodies, Hyperknowledge: Women in Games, Women in Cyberpunk, and Strategies of Resistance// Reload: Rethinking Women Cyberculture / Eds. M. Flanagan and A. Booth. Cambridge: MIT Press, 2002. P. 424–454.



Grossman D., Degaetano G. Stop Teaching Our Kids to Kill: A Call to Action Against TV, Movie and Video Game Violence. N.Y.: Harmony, 1999.



Herman L. Phoenix: The Fall and Rise of Videogames. N.J.: Rolenta Press, 1997.



Herz J. C. Joystick Nation: How Videogames Ate Our Quarters, Won Our Hearts, and Rewired Our Minds. Boston: Little, Brown, 1997.



Kinder M. Playing with Power in Movies, Television, and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. Berkeley and LA: University of California Press, 1991.



Murphy D. Hacking Public Memory: Understanding the Multiple Arcade Machine Emulator // Games and Culture. 2013. N 8 (1). P. 43–53.



Post-Communist Nostalgia / Eds. M. Todorova and Z. Gille. New York: Berghahn Books, 2010.



Provenzo E. Video Kids: Making Sense of Nintendo. Cambridge: Harvard University Press, 1991.



Velikonja M. Lost in Transition: Nostalgia for Socialism in Post-Socialist Countries // East European Politics and Societies. 2009. N 4. P. 535–551.



Velikonja M. Titostalgia – A Study of Nostalgia for Josip Bros. Ljubljana: Mirovni Institut, 2008.



Witheford N., de Peuter G. Games of Empire. Global Capitalism and Video Games. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009.



Wolf M. Abstraction in the Video Game // The Video Game Theory Reader/ Eds. Wolf and Bernard Perron. London: Routledge, 2003. P. 47–67.
Citation Formats
Other cite formats:

APA
Abramov, R. N. (2018). Nostalgic Affects and the Commodification of the Soviet Period: on the Case of Museum Soviet Arcade Machines. Interaction. Interview. Interpretation, 10(15), 41-54. https://doi.org/10.19181/inter.2018.15.3
Section
Discourses and discussions